Föräldrakooperativet Rödhaken

Vår verksamhet

                                                                        Lärande med lekfullhet och omsorg

Dokument som styr vår verksamhet är Skollagen (2010:800), Läroplan för förskolan Lpfö 2018 och Allmänna råd för förskola.

I enlighet med skollagen ska förskolan stödja barns utveckling och lärande samt ge dem en  en trygg miljö att växa upp i. Vi ser till barnets helhet och behov när vi planerar vår verksamhet. Vi vill att omsorg, utveckling och lärande ska samspela och bilda en helhet.
På förskolan prioriterar vi mångsidiga kontakter och social gemenskap, samtidigt som vi förbereder barnen för fortsatt utbildning.
Just nu arbetar vi med ett språkprojekt där vi integrerar alla läroplansmål för att göra lärandet meningsfullt och engagerande för barnen.

 

Från öppning till stängning

 

06:45 Förskolan öppnar
08:00 Vi äter frukost
09:00 Vi är ute och leker
10:00 Vi har projekt/tema i olika grupper och fruktstund
11:30  Vi äter lunch
12:30 Några barn är ute och leker medan andra är inne och sover
13:30 Vi har inne aktiviteter
14:30 Vi äter mellanmål
15:00 Vissa barn är Inne och några är ute och leker
17:15 Förskolan stänger

Maten på Rödhaken

Nästan all mat som vi äter på förskolan lagar vi själva och från grunden. Vi har en varierande kost och tillgodoser olika behov av specialkost. 

                                                                       

Inskolningsrutiner

När ett barn får en plats på vår förskola samarbetar vi med föräldrarna för att hitta en bra tid för inskolningen. Vanligtvis börjar vi med några besöksdagar mellan kl. 9 och 10 då barnet och föräldern får komma till förskolan. Under dessa besök vänjer sig barnet gradvis vid förskolan och föräldern är med tills barnet känner sig tryggt.

Efter cirka två veckor är inskolningen oftast klar. Vårt mål med inskolningen är att skapa en trygg miljö där både barnet och föräldrarna känner sig välkomna.